Marco Beasley, Guido Morini oraz zespół Accordone w składzie:
 Rossella Croce, Esther Crazzolara (skrzypce), Elisabetta De Mircovich (wiolonczela), Stefano Rocco (gitara), Franco Pavan (theorba), Vito De Lorenzi (bębny).  http://www.accordone.it


Guido Morini – organista i klawesynista, kompozytor oraz aranżer Accordone, które założył z Marco Beasley’em w 1984 r. Od zawsze zainteresowany muzyką dawną. Zdobywca wielu uznanych w świecie muzyki dawnej nagród (Diaposon d’Or, Choc de la Musique), nagrywał dla znanych wydawnictw tj. ECM, Alpha, Naive, ALia Vox i in.

Marco Beasley  urodził się w Neapolu w 1957 roku. Podczas studiów muzycznych na Uniwersytecie w Bolonii rozpoczął karierę koncertową, co wkrótce doprowadziło go do występów na  najznakomitszych scenach takich jak Mozarteum w Salzburgu, Concertgebouw w Amsterdamie czy Lincoln Centre w Nowym Jorku. Jego osobowość artystyczna swobodnie łączy w sobie beztroskę neapolitańskiej duszy, miłość do tworzenia muzyki oraz głębokie uczucie żywione w stosunku do poezji i literatury. 

Artyści zawitają po raz drugi w Gliwicach, tym razem z programem Storie di Napoli. Projekt ten oparty jest na muzyce neapolitańskiej wywodzącej się z różnych okresów historycznych (od Renesansu aż do XX wieku). Jest on zarazem manifestem artystycznym Marco Beasley’a, który z pomocą aranżacji Guido Moriniego opowiada o muzycznych gatunkach, które wpłynęły na jego rozwój jako muzyka. Storie di Napoli to także misterna próba połączenia wielu gatunków muzycznych w spójną całość. Tym samym Beasley i Accordone ukazują ogromną spuściznę muzyki europejskiej, która odgrywa tak ważną rolę w kulturze współczesnej świata zachodniego.

 


Jordi Savall, Andrew Lawrence-King, Frank McGuire

Jordi Savall – hiszpański muzyk i kompozytor, jeden z najwybitniejszych interpretatorów muzyki dawnej, zwłaszcza renesansu i baroku. Wybitny instrumentalista, grający na violi da gamba. Nagrał blisko 200 autorskich projektów muzycznych. Jego ponad 40-letnia kariera przyniosła mu dziesiątki wyróżnień i prestiżowych nagród.

Jordi Savall rozpoczął swoje muzyczne studia gdy miał 6 lat jako chórzysta dziecięcego chóru w rodzinnej miejscowości Igualada (Katalonia). Następnie rozpoczął naukę gry na wiolonczeli i ukończył studia na konserwatorium w Bracelonie (1964). Rok później rozpoczął, jako samouk, studiowanie violi da gamba i muzyki dawnej i postanowił rozpocząć zaawansowane studia w Bazylei w słynnej Schola Cantorum Basiliensis. Tam również od 1973 wykładał przez jakiś czas. Stworzył trzy orkiestry muzyki dawnej: Hespèrion XXI (1974), La Capella Reial de Catalunya (1987) oraz Le Concert des Nations (1989), które prowadził wraz z żoną Montserrat Figueras. Strona artysty

Andrew Lawrence-King – brytyjski harfiarz, dyrygent, specjalista od muzyki dawnej. Jest solistą w zespole Jordiego Savalla. Założył w 1988 roku grupę Tragicomedia i w 1994 zespół The Harp Consort. Wykładał m.in. w Akademie für Alte Musik w Bremie oraz w ESMUC w Barcelonie.
Strona artysty

Frank McGuire, założyciel grupy Lyra Celtica, to niezwykle różnorodny i utalentowany muzyk i wokalista. Jego specjalizacją jest irlandzki bęben obręczowy (tzw. Bodhrán). Artysta oprócz własnych projektów uczestniczy w koncertach i nagraniach wielu innych muzyków ze świata twórczości etnicznej, world music i in.

Artyści wykonają w Gliwicach program Celtic Viol, który jest hołdem dla szkockich i irlandzkich tradycji muzycznych. Ten dość nietypowy dla Savall’a repertuar po raz kolejny utwierdza w przekonaniu, iż jest on muzykiem i interpretatorem totalnym.


Arianna Savall (harfa, śpiew), Petter U. Johansen (skrzypce norweskie, śpiew) oraz Capella Antiqua Bambergensis w składzie Andreas Spindler, Anke Spindler, Thomas Spindler.

Arianna Savall – Honorowy Dyrektor Artystyczny Festiwalu, harfistka, sopranistka, kompozytorka. Urodzona w Bazylei w katalońskiej rodzinie muzyków, rozpoczęła naukę gry na harfie w wieku 10 lat i kontynuowała ją w Barcelonie pod okiem Magdaleny Barrera. Jednocześnie rozpoczęła naukę śpiewu w konserwatorium w Terassie. Była słuchaczką konserwatorium w Tuluzie i innych uczelni europejskich gdzie kształciła się pod kierownictwem takich sław lutnictwa i śpiewu jak Rolf Lislevand, Hopkinson Smith, Monserat Figueras czy Jordi Savall. Od 1997 roku koncertowała i nagrywała z grupami takimi jak: Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya, Malapunica, Ricercar Consort, podróżując po całym świecie. Jednocześnie od kilku lat rozwija swoją niezależną działalność artystyczną.

U boku Arianny Saval wystąpi Petter Udland Johansen – urodzony w Oslo tenor, absolwent Norges Musikk Hoyskole  oraz Scola Cantorum Basiliensis. Muzyk znany jest nie tylko z interpretacji muzyki dawnej lecz także ze scen operowych w Niemczech, Hiszpanii i Szwajcarii. Brał udział w opracowanym przez Jordi Savalla „Orfeuszu” Monteverdiego, grał w „Ariannie” Haendla czy w „Uprowadzeniu z Seraju” Motzarta. Występował także jako tenor w mszach i oratoriach Bacha, Schutza i Mozarta. Petter Udland Johansen nagrywał z takimi grupami i muzykami jak Ferrara, Lucidarium, Dominique Vellard, Sagene Ring oraz Pratum Musicum.
Tych dwoje światowej sławy muzyków wykona w Gliwicach wraz z niemiecką grupą Capella Antiqua Bambergensis koncert oparty na ich projekcie Klang der Staufer. Wyjątkowe kompozycje pochodzące z Andaluzji, południowych Włoch, Niemiec i Norwegii, przywrócą do życia bogactwo dźwięków Średniowiecza. Koncert zaprezentuje muzyczne skarby takie jak przepiękne i mistyczne pieśni z katalońskiej  „Libre Vermell” (Czerwonej Księgi) wykonywane przez Ariannę Savall z towarzyszeniem jej harfy. Ponadto usłyszymy wybrane fragmenty „Pieśni o Nibelungach” wplecione w oryginalną muzykę epoki. Z kolei Petter U. Johansen, który pochodzi z Oslo, zaczaruje słuchaczy swoją interpretacją „Pieśni o Rolandzie” wykonaną w oryginalnym, średniowiecznym dialekcie. Muzyka wspaniałego okresu romańskiego i gotyckiego przeniesie nas w czasy budowy wielkich katedr i ery rządów wielkich królów i cesarzy.

Capella Antiqua Bambergensis wykonuje muzykę dawną na ponad 50 instrumentach – wiernych kopiach z epoki średniowiecza. Więcej na http://www.capella-antiqua.de


Andrzej Jagodziński Trio oraz Agnieszka Wilczyńska
  

Jazz Trio Andrzeja Jagodzińskiego – wartościowy, oryginalny i nie poddający się prostym klasyfikacjom – w projekcie WAROWNYM GRODEM spotkał się z muzyką bynajmniej nie współczesną, bo rozbrzmiewającą od kilku wieków w kościołach ewangelickich w Polsce i na świecie. Ceniony i lubiany za współczesne adaptacje muzyki klasycznej tym razem dokonuje aranżacji tradycyjnych ewangelickich pieśni, w tym trzech XVI-wiecznych pieśni Marcina Lutra. Tytułowy utwór, Warownym Grodem, jest hymnem Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego (Luterańskiego) na całym świecie. Andrzej Jagodziński Trio, zespół znany ze współpracy z takimi sławami światowego formatu jak Giovanni Mirabassi czy Ewa Bem, tym razem do współpracy zaprosił Agnieszkę Wilczyńską, wokalistkę od kilku lat uznawaną za jedną z najlepszych wokalistek jazzowych w Polsce wg ankiety czytelników Jazz Forum.
Na koncercie wykonywane są wszystkie utwory z płyty Warownym Grodem, która została nagrana dzięki uprzejmości Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Mrągowie. Usłyszeć można m.in. „Na krzyżu przelał krew”, „Bliżej, o bliżej” czy „Kiedy ranne wstają zorze” i tytułowy „Warownym Grodem”. Na płycie w fascynujący, niezwykły oraz wysublimowany sposób splatają się dwie wielkie tradycje muzyczne, czego efektem jest zmysłowy, otwarty na sferę sacrum jazz. Delikatny, ciepły i refleksyjny wokal Agnieszki Wilczyńskiej, której towarzyszy genialne trio światowej sławy muzyków powołało do życia muzykę, która wprowadza harmonię między zmysłami i duchem

Kwintet Śląskich Kameralistów

Kwintet Śląskich Kameralistów to zespół założony przez liderów Śląskiej Orkiestry Kameralnej w lipcu 1993 roku. Początkowo jako kwartet, następnie skład został poszerzony o kontrabas. Zespół występował na wielu festiwalach w Polsce i za granicą, m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Rialp w hiszpańskiej Katalonii. Przed wieloma laty to właśnie członkowie Kwintetu Śląskich Kameralistów zapoczątkowali cykl letnich koncertów promenadowych „Od Bacha do Beatlesów” odbywających się przy wielkim zainteresowaniu publiczności, co roku w Parku Kościuszki w Katowicach. Dzięki wysokiemu poziomowi artystycznemu  i swej mobilności, Kwintet przez wiele lat pełnił funkcję elitarnego zespołu kameralnego w naszym regionie. Zapraszany do udziału w wielu rozmaitych imprezach, występując  z najlepszymi solistami i często przy udziale mini – grupy baletowej. Przełomem w  karierze zespołu był cykl aranżacji autorstwa koncertmistrza zespołu Dariusza Zbocha. Zebrał on największe przeboje gwiazd muzyki rozrywkowej lat 60 i 70, i w mistrzowski sposób przedstawił je „widziane oczami wielkich kompozytorów minionych epok”. Mamy więc Child In Time z repertuaru grupy Deep Purple, bardzo wyraźnie kojarzące się z Bolerem Ravela. Tej wersji przeboju Somebody to Love z repertuaru grupy Queen nie powstydziłby się sam Piotr Czajkowski. A Demmis Rousos zapewne nie spodziewał się, że jego My Friend  the Wind zostanie kiedykolwiek wykonane na modłę barokową, niczym jedno z oratoriów Händla. Utworów tych początkowo powstało piętnaście i muzycy uznali, że koniecznie trzeba je nagrać. Tak też się stało i płyta z przebojami lat 60 i 70 stała się ekskluzywną wizytówką zespołu. Koncertmistrz nie poprzestał jedynie na tym  zarejestrowanym przez muzyków materiale i w obecnej chwili utworów jest o wiele więcej. Dariusz Zboch jest bardzo płodnym aranżerem i repertuar kwintetu jest sukcesywnie powiększany. Niedawno powstał cykl aranżacji najbardziej znanych melodii żydowskich, które  spotkały się z wielkim uznaniem publiczności. Program „Mecyje” zostanie zaprezentowany w Gliwicach podczas festiwalu All Improvviso.

Dariusz Zboch – skrzypce
Jakub Łysik – skrzypce
Jarosław Marzec – altówka
Katarzyna Biedrowska – wiolonczela
Krzysztof Korzeń – kontrabas

żródło: www.kwintetslaskichkameralistow.pl

 

Łukasz Kuropaczewski

Urodził się w 1981 roku w Gnieźnie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Szkoły Talentów w Poznaniu oraz Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Manuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, które ukończył w 2008 roku. Występował z recitalami w Polsce, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Chorwacji, Rosji, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie.

Występował z recitalami w najważniejszych salach koncertowych świata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie czy Carnegie Hall w Nowym Jorku. Poza licznymi recitalami, często występuje również jako kameralista – m.in. z koncertmistrzem Baltimore Symphony – Igorem Yuzefovichem, wiolonczelistą Andrzejem Bauerem, flecistą Łukaszem Długoszem, skrzypaczką Agatą Szymczewską czy Royal String Quartet. Współpracuje z najważniejszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi, jak rownież z Polską Orkiestrą Radiową, NOSPR, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Orkiestrą Aukso.

Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych oraz na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. W latach 2007-2010 był wykladowcą University of Pennsylvania w Filadelfii, a od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu. W marcu 2013 roku uzyskał tytuł doktora nauk muzycznych na tej uczelni.

Nagrał sześć płyt kompaktowych. Trzy ostatnie, nagrane dla Polskiego Radia i Ponte Art Production otrzymaly nominacje do Nagrody Fryderyk. Polish Music (2008 – nominacja w kategorii „Najlepszy Album z Muzyką Polską”), Aqua e Vinho (2010 – nominacja w kategorii „Najlepszy Album z Muzyką Kameralną”), a ostatnia płyta „Nocturnal”, nagrana pod koniec 2012 roku, otrzymała nominację w kategorii „Solowy Album Roku”.

W 2010 dokonał dwóch premier ( światowej i polskiej ) koncertów na gitarę z towarzyszeniem orkiestry: „Hommage a Manuel de Falla” Aleksandra Tansmana oraz „Concertino” Krzysztofa Meyera (utwór dedykowany Ł. Kuropaczewskiemu). W obu premierach towarzyszyła artyście orkiestra Amadeus pod kierunkiem Agnieszki Duczmal. Kuropaczewski gra na gitarze Rossa Gutmeiera oraz strunach Savarez Alliance Corum. Reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. L. van Beethovena w Europie oraz Dan McDaniel Management w USA i Kanadzie.

źródło: http://www.kuropaczewski.com